Tuesday, June 2, 2009

AQIDAH

ASAL-USUL MENYEMBAH LEMBU

Juz 1, Surah 2 Al-Baqarah, ayat 67 – 73: Di zaman Nabi Musa terjadi pembunuhan ke atas seorang perempuan. Setelah disiasat untuk mencari pembunuhnya, tidak juga ditemui pembunuhnya. Maka masyarakat Bani Israil menghadapkan perkara ini kepada Nabi Musa. Nabi Musa bertanya kepada Allah untuk mendapatkan penyelesaian.

Maka Allah memerintahkan Bani Israil menyembelih lembu. Mereka balik bertanya kepada Musa lembu yang macam mana? Maka Musa mendapat jawaban dari Allah : lembu tidak tua dan tidak muda. Mereka bertanya lagi apa warnanya? Musa menjawab Allah berfirman : lembu yang kuning tua warnanya dan suka orang melihatnya. Mereka minta penjelasan lagi, maka Allah jawab lembu itu belum pernah dipakai membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, lembu yang sihat tanpa belang.

Setelah itu disembelihlah seekor lembu betina yang punya syarat-syarat tersebut dan diambil lidahnya buat memukul tubuh simati. Maka terjadi kejutan yang luar biasa, si mati itu hidup semula. Lalu mereka bertanya kepadanya siapa yang membunuh kamu? Perempuan itu menjawab, anak saudaraku yang membunuhku kerana dia mahu lembu betina yang cantik itu.

Kejutan ini memberi kesan kepada sebahagian orang dari Bani Israil bahawasanya tuhan menjelma di dalam lembu dan lidah lembu boleh menghidupkan orang mati. Ia menjadi satu doktrin bagi Musa Samiri yang mana ketika Nabi Allah Musa pergi munajat ke Tursina, maka Samiri mencipta patung lembu daripada tembikar yang mulutnya ternganga. Ketika mana angin bertiup kencang, berbunyilah suara seperti lembu itu mengembu: ooooo. Maka Musa Samiri menyesatkan manusia dengan doktrin jelmaan tuhan dalam tubuh lembu.

Setelah Nabi Musa turun dari Tursina, ia murka. Juz 1 surah 2 al Baqarah ayat 54: Nabi Musa perintahkan mereka bertaubat. Taubat mereka hanya akan diterima Allah dengan membunuh diri mereka sendiri. Taubat bagi mereka yang syirik pada Allah dengan menyembah lembu ialah dengan membunuh diri sendiri. Lembu yang disembah, dibakar dan dibuang habunya ke laut. Juz 16, surah 20 thaaha ayat 97. Akhirnya doktrin membakar lembu ini berubah kepada membakar mayat oleh penganut agama Hindu.

Doktrin jelmaan tuhan dalam lembu ini menjadi ajaran sesat di kalangan Bani Israil tetapi tidak mendapat tempat di sana sebaliknya berpindah ke India. Hingga berkembang biak membesar menjadikan orang Hindu bertuhankan lembu.

Rupa-rupanya mukjizat menjadikan untuk sebahagian orang sebagai ujian dan ada yang bertambah kafir dengan Allah seperti mukjizat lidah lembu yang digunakan untuk memukul mayat wanita sehingga ia hidup semula.

Mereka yang syirik tidak nampak kekuasaan Allah secara telus dengan mukjizat ini. Pandangan mereka tersekat sampai kepada lidah lembu sahaja.

Akhirnya mereka menganggap tuhan menjelma dalam tubuh lembu. Ajaran ini berkembang di India. Ajaran bertuhan kepada lembu itu adalah ajaran Musa Samiri. Oleh itu tidak hairanlah Yahudi menjadikan Mumbai sebagai Markasnya seperti yang terbongkar ketika serangan mujahidin Dekkan tahun 2008.

Doktrin yang sama terjadi di kalangan kaum Salib yang menganggap Isa anak Allah. Ini adalah akibat daripada mereka terkejut besar melihat mukjizat Nabi Isa yang dapat mencipta burung daripada tanah liat, menyembuhkan orang yang menghidap penyakit kusta, buta, turun hidangan dari langit dan lain-lain.

Kejutan besar ini mencetuskan semula doktrin jelmaan tuhan tapi tidak kepada lembu sebaliknya kepada Nabi Isa yang mengakibatkan mereka jadi syirik dan kufur sebagaimana Musa Samiri syirik dan kufur.

MENYEMBAH MANUSIA

Firaun mengaku dirinya tuhan. Barangsiapa tidak menyembahnya, Firaun menganggapnya kafir. Tetapi kalau ada orang mengaku tuhan pada hari ini ia akan diketawakan. Namun jangan menganggap ajaran ini sudah hapus. Ajaran ini muncul dalam bentuk baru. Iaitu di negara-negara beraja, raja wajib ditaati. Barangsiapa mendurhakai raja dia boleh dihukum bunuh.

Maka dipersiapkan undang-undang yang dipersetujui oleh parlimen di negara beraja dan susunan undang-undangnya termaktub dalam perlembagaan dan bentuk pelaksanaannya disalurkan ke mahkamah. Maka barangsiapa menentang raja, menentang perlembagaan dan menentang undang-undang yang mereka cipta sendiri, ia dikira durhaka.

Dalam hal tertentu boleh sampai kepada hukum bunuh, buang negeri dan kerakyatan atau penjara seumur hidup. Bukankah hal ini sama dengan hukum Firaun, hukum Namrud dan hukum Darqiyunus. Cuma alasan yang diberi ialah tidak patuh kepada undang-undang, tidak patuh kepada perlembagaan dan tidak patuh kepada raja.

Contohnya seperti Muhammad Amin, Zahid dari kelompok Al Maunah yang dihukum gantung sampai mati atas alasan mendurhakai raja. Di Britain ada seorang wanita yang dipenjara seumur hidup sejak umur belasan tahun kerana mencerca Queen Elizabeth secara berhadap-hadapan.

Raja-raja pada hari ini tidak mengaku tuhan. Kalau ia mengaku tuhan diketawakan orang. Tapi undang-undang perlembagaan dan dia sendiri mahu rakyat mematuhinya seperti mahunya Firaun disembah oleh rakyatnya. Di sanalah letaknya syirik dan kufur.

Di negara yang pakai presiden yang diangkat secara demokrasi seperti Indonesia, kekufuran itu terjadi dengan cara yang lebih halus iaitu presiden mengeluarkan dekrit (perintah) rakyat mesti patuh kepada pancasila. Barangsiapa tidak patuh kepada pancasila boleh dipenjara tanpa had dan mereka mengguna istilah menentang negara atau dalam bahasa agama disebut bughot (pemberontak).

Di sana tidak nampak istilah presiden sebagai tuhan tetapi tersembunyi di sana pengakuannya sebagai tuhan dalam dekrit yang dikeluarkan supaya patuh kepada doktrin pancasila yang merupakan pengganti rukun iman maka seorang muslim yang beriman dengan enam rukun iman tetapi dalam masa yang sama juga mempercayai pancasila maka ia terjatuh ke dalam lembah syirik.

Ini adalah syirik yang lebih halus dan sulit mengesannya kecuali mereka yang mempunyai ketajaman mata hati yang diberi INKISYAF oleh Allah.

Dalam hal ini kita dapat lihat empat bentuk syirik:

1. Kepercayaan jelmaan tuhan didalam tubuh lembu. Ini adalah hal yang sangat jelas syirik, tetapi dipegang oleh beratus juta manusia di India.

2. Jelmaan tuhan dalam tubuh manusia seperti yang di yakini kaum salib. Ini kurang bodoh sedikit daripada yang pertama tetapi jumlah pengikutnya lebih banyak daripada yang pertama.

3. Bertuhan kepada raja dengan berlindung disebalik perlembagaan dan undang-undang. Hal ini tidak disedari menjadi syirik oleh kebanyakan orang hatta orang para ilmuan sekali pun.

4. Syirik kerana mengalih ketaatan daripada manusia kepada doktrin ciptaan manusia. padahal di belakangnya ada manusia yang bergelar presiden yang memaksa manusia untuk tunduk kepada berhala doktrin yang bernama pancasila.

Semua kesyirikan ini akan dihapus oleh Al Mahdi dalam usaha membersihkan dunia daripada syirik. Itulah kemenangan yang luar biasa yang akan dimiliki oleh Al Mahdi sebagaimana Nabi Muhammad menghapus 360 berhala di sekeliling Kaabah dan mengalahkan Yahudi dan Nasoro di Madinah dan di tanah Rom yang mana perjuangan ini diteruskan oleh Khulafa’urasyidin Al Mahdiyin iaitu Abu Bakar, Umar, Osman, Ali dan Imamul Mahdi.

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Roll